بررسـی کارنامـه 20 سالـه شرکت بن‌رو

    شرکت بنیان توسعه صنعت خودرو (بن‌رو) در سال 1382 فعالیت خود را با مونتاژ دو محصول چیرمن و کوراندو از شرکت سانگ یانگ کره جنوبی آغاز کرد. پنج سال بعد با همکاری فیات ایتالیا، خودروی سی‌ینا در این شرکت مونتاژ شد. اسفندماه سال ۱۳۸۹ بود که کارخانه بنیان توسعه صنعت خودرو با مساحتی بالغ بر ۳۶۰ هزار مترمربع در کیلومتر ۷ جاده ساوه سلفچگان، توسط گروه خودروسازی سایپا (شرکت سایپا ساوه) خریداری و روزهای اوج فعالیت آن، آغاز شد.

    به گزارش سایپانیوز، شرکت بنیان توسعه صنعت خودرو (بن‌رو) در سال 1382 فعالیت خود را با مونتاژ دو محصول چیرمن و کوراندو از شرکت سانگ یانگ کره جنوبی آغاز کرد. پنج سال بعد با همکاری فیات ایتالیا، خودروی سی‌ینا در این شرکت مونتاژ شد. اسفندماه سال ۱۳۸۹ بود که کارخانه بنیان توسعه صنعت خودرو با مساحتی بالغ بر۳۶۰ هزار مترمربع در کیلومتر ۷جاده ساوه سلفچگان، توسط گروه خودروسازی سایپا (شرکت سایپا ساوه) خریداری و روزهای اوج فعالیت آن، آغاز شد به نحوی که بر اساس آمارهای موجود تا پایان سال گذشته، شرکت بن‌رو توانست 197 هزار و 260 دستگاه وانت سایپا 151 و همچنین 24 هزار و 730 دستگاه خودروی آریو شرکت زوتی چین را تولید کند. بنیان توسعه صنعت خودرو تا پایان سال ۱۳۸۹ تعداد ۳۵۶ دستگاه خودروی لوکس چرمن،   ۴۸۸دستگاه خودرو شاسی‌بلند کوراندو و ۱۴۷۳ دستگاه خودروی سی‌ینا (Siena) فیات ایتالیا تولید کرده بود.

    شرکت بن‌رو، مزایای پرشماری دارد که مهم‌ترین آن نزدیک بودن به قطب‌های صنعتی ایران، نظیر شهرک صنعتی کاوه و منطقه آزاد سلفچگان است. قاعدتا برای هر بنگاه صنعتی، قرارگیری در کریدور شمال، جنوب و غرب کشور، بهره‌گیری از حمل و نقل ریلی و ترانزیت جاده‌ای بسیار حایز اهمیت است. شرکت بن‌رو، همچنین از نیروی انسانی توانمند،‌ متخصص و ماهر بهره‌مند است. این مجموعه با داشتن تجهیزات و ماشین آلات به روز،‌ می‌تواند،‌ در زمینه تولید خودرو و به خصوص تولید خودروهای تجاری،‌ بدرخشد؛‌ همانگونه که در کارنامه کاری شرکت بن‌رو، آمده است،‌ وانت سایپا151 با بالاترین کیفیت در مجموعه یاد شده، تولید می‌شود.

     این شرکت هم اکنون قابلیت تولید سالانه 60 هزار دستگاه، ‌انواع خودرو‌های سواری و کار را دارد؛ ظرفیت مذکور تا ۸۰ هزار دستگاه در سال با انجام سرمایه‌گذاری اندک قابل حصول خواهد بود. با خرید و راه‌اندازی این شرکت در شهر ساوه، بیش از 1500 فرصت شغلی مستقیم در این منطقه ایجاد شده است.

    شرکت بن‌رو با بهره‌گیری از دانش بومی و استفاده از توان متخصصان داخلی ضمن رشد و توسعه این صنعت در کشور محصول سایپا۱۵۱ را با کیفیت مناسب و استاندارد تولید می‌کند که با توجه به استقبال خوب مشتریان ایرانی و رونق استفاده از خودروی کار در حمل و نقل سبک و خودروی آریو در شبکه تاکسیرانی، تاثیر مستقیمی در کاهش سن ناوگان،‌ بهبود خدمات و افزایش اشتغال ایجاد کرده است.

    شرکت سایپا ساوه، یکی از چابک‌ترین مجموعه‌های گروه خودروسازی سایپا است که با دارا بودن سه سالن تولیدی بدنه‌سازی، رنگ و مونتاژ، خودروهای مختلف سواری و تجاری را تولید می‌کند. مساحت زمین این مجموعه درحدود 1/700/000 متر مربع است که 360/000 متر مربع آن دیوار کشی و در حال استفاده است و مابقی در برنامه طرح و توسعه قرار دارد.

    زیرساخت‌های شرکت بن‌رو در نوع خود کم نظیر است. این مجموعه دارای سالن‌های تخصصی و کارآمد، تامین انرژی مورد نیاز شرکت،‌ تصفیه خانه صنعتی و بهداشتی، شبکه و فناوری اطلاعات و سامانه نظارتی تصویری است. در ادامه به مزیت زیرساختی شرکت بن‌رو پرداخته شده است.

    1- زیر ساخت سالن:

    سالن بدنه: سالن بدنه در مساحت 14040 مترمربع بنا شده که شامل خط تولید خودروهای تجاری سبک با ظرفیت 17 دستگاه در ساعت و سواری با ظرفیت 10 دستگاه در ساعت و یک دستگاه اندازه‌‎گیری ابعادی CMM است.

    سالن رنگ: سالن رنگ این شرکت با مساحت 15750 متر مربع  یکی از مجهزترین سالن‌های رنگ است  که در سه طبقه و با استفاده از آخرین تکنولوژی روز دنیا طراحی شده است. این سالن داری خطوط پی تی، ای دی، خط رنگ و آستر با ظرفیت 10 دستگاه در ساعت  است.

    سالن مونتاژ: این سالن در مساحتی بالغ بر 36250 مترمربع و با ظرفیت تولید 20 دستگاه در ساعت برای مونتاژ خودرو احداث شده است. سالن مونتاژ شرکت شامل 4 خط 150 متری است که دارای یکصد ایستگاه کاری، ایستگاه رول تست، تراک تست، شاور تست و تست جاده  است.

    سالن تاسیسات مرکزی: این سالن جهت تامین انرژی مورد نیاز کارخانه احداث شده که شامل 8 دستگاه بویلر، 5 دستگاه کمپرسور، 3 دستگاه چیلر و 2 دستگاه تصفیه آب صنعتی  RO و DI است.

    سالن انبار قطعات سی کی دی (Completely Knocked Down/ قطعات کاملاً منفصل است): این سالن در فضایی به مساحت 3000 مترمربع و برای بازگشایی و انبارش قطعات بدنه،‌ سی کی دی احداث شده است.

    سالن انبارش شیمیایی و قطعات مصرفی: این سالن در فضایی به مساحت 2860 مترمربع و برای انبارش مواد شیمیایی، رنگ، اقلام مصرفی و سایر موارد احداث شده است.

    2- تامین انرژی مورد نیاز شرکت:

    در قسمت شرقی کارخانه و در فضایی به مساحت 1000 مترمربع یک پست برق اختصاصی 63 به 20 کیلو ولت با توان 15 مگاوات قرار دارد که انرژی مورد نیاز کارخانه را تامین می کند. این پست برق شامل اتاق کنترل، 2 فیدر ورودی 63 کیلو ولت 1250 آمپری و 8 فیدر 20 کیلو ولت  630 آمپری است.

    3- تصفیه‌خانه صنعتی و بهداشتی:

    اهمیت رعایت الزامات بهداشت صنعتی باعث شده تا شرکت بن‌رو مجهز به تصفیه خانه صنعتی و بهداشتی شامل 1598 متر شبکه بهداشتی و 1022 متر شبکه صنعتی با قابلیت تصفیه حداکثر 150 مترمکعب فاضلاب بهداشتی و 600 متر مکعب فاضلاب صنعتی است.

    4- شبکه و فناوری اطلاعات:

    شرکت بن‌رو دارای شبکه فیبرنوری، شبکه کابل CAT6 و نودها جهت استفاده کامپیوترهای مستقر در مجموعه است.

    5- سامانه نظارتی تصویری:

    این سامانه مجهز به سیستم دوربین های مداربسته است.

    پروژه های اجرا شده شرکت بن‌رو

    طی 21 ماه گذشته و با حضور محمدعلی تیموری،‌ مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا و توجه مضاعف به توسعه صنعت خودرو،‌ پروژه‌های توسعه‌ای برای شرکت بن‌رو تعریف شده است. از جمله پروژه‌های اجرا شده شرکت بن‌رو در سال 1401 می توان به موارد زیر اشاره کرد.

    1-راه‌اندازی سامانه نظارت تصویری جهت نظارت بهتر مبادی حساس کارخانه

    2-تولید خودروی وانت151 کانوپی و وانت151 دارای لاینر جهت ایجاد تنوع در محصولات تولیدی

    3-ساخت انبار مواد غذایی مطابق با آیین نامه تاسیسات بهداشتی کارگاه ها و مطابق با ماده 156 قانون کار

    4-راه اندازی و تامین برق اضطراری و هوای فشرده اضطراری PMR سالن رنگ با هدف کاهش ضایعات مواد موجود در PMR در مواقع قطعی برق

    5-داخلی سازی قطعات های‌تک (high-tech) کریرهای سالن رنگ جهت افزایش ظرفیت خط رنگ

    6-افزایش ظرفیت کریرهای پی تی- ای دی

    7- احداث درمانگاه و مطب پزشک

    8-بهینه سازی فضای اداری کارخانه

    9-اصلاح کابین و استراکچر شاور تست و ساخت مخزن بتنی جدید جهت بهبود عملکرد و فرایند شاور تست

    10-ارسال مستقیم خودرو از محل کارخانه به استان‌های مختلف کشور با انجام عملیات شماره‌گذاری و تجهیز خودرو به آپشن در صورت نیاز مشتری

    11-نصب و راه‌اندازی ربات کیلر برای تامین رنگ متالیک خودروهای تولیدی با توان مهندسی داخلی

    دستاوردهای شرکت بن‌رو

    شرکت بن‌رو در سال 1401 دستاوردهای متعددی داشته است. این مجموعه با وجود سخت‌ترین تحریم‌ها توانسته کارنامه درخشانی و به روزی را داشته باشد. در ادامه به بخشی از این دستاوردها اشاره می‌شود.

    1- شرکت بن‌رو در سال گذشته موفق شد با رشد بیش از 50 درصدی تولید، سهم خود را از تولید سالانه گروه خودروسازی سایپا افزایش دهد. به نحوی که در سال 1401، 9/2 درصد تولید گروه سایپا در شرکت بن‌رو صورت گرفته است و با سهم 34 درصدی از خودروهای سبک تجاری بعد از شرکت زامیاد به عنوان دومین خودروساز کشور در این محصولات معرفی شد.

    2- شرکت بن‌رو با تحقق 110 درصد برنامه مصوب تولید سالانه گروه سایپا، توانست ضمن شکستن رکورد تولید سالانه این شرکت، افزایش تولید معادل بیش از 87 درصد نسبت به سال 1400 را به‌عنوان اولین شرکت در گروه خودروسازی سایپا، را ثبت کند.

    3- شرکت بن‌رو توانسته است از سال 1384 تا پایان سال 1401،  263401 دستگاه خودرو در مجموع 17 سال فعالیت خود تولید کند که سهم سال 1401، 17 درصد کل سال‌های قبل این شرکت است.

    4- یکی از مهم‌ترین شاخص‌های بهره‌وری در شرکت‌های تولید کننده خودرو، شاخص سرانه تولید هر نفر در سال است که شرکت بن‌رو در سال گذشته ضمن شکستن رکورد خود به ازای هر نفر در سال تعداد 34/7 دستگاه تولید کرده است. این میزان تولید به ازای هر نفر در شرکت بن‌رو نسبت به سال 1400 بیش از 64 درصد رشد داشته که یک رکورد محسوب می‌شود.

    5- شرکت بن‌رو با استقرار هفت استاندارد جهانی یکی از کامل ترین سیستم‌های مدیریتی را داراست که در سال 1401 موفق به تمدید تمامی استانداردهای خود شد.

    6- شرکت بن‌رو در سال 1401 توانست بالاترین عملکرد را در تحقق اهداف استراتژیک شرکت‌های گروه خودروسازی سایپا کسب کند، به طوری که این شرکت با 88/1 درصد تحقق اهداف ضمن رشد 7درصدی نسبت به سال 1400، موفق شد عملکردی بالاتر از میانگین گروه سایپا را به ثبت برساند.

    7- گروه خودروسازی سایپا به صورت سالیانه نسبت به ارزیابی عملکرد و توانمندی مدیریت‌های مهندسی شرکت‌های گروه اقدام می‌کند لذا شرکت بن‌رو در سال 1401 با درصد انطباق 73 درصد نسبت به سال 1400 رشد چشمگیری را تجربه کرد.

    8- شرکت بن‌رو در سال 1401 با تعریف پنج پروژه استراتژیک و تحقق 100درصدی این پروژه ها، گامی بلند در راستای ارتقا سطح تولید و زیرساختی خود داشته است.

    9- ایجاد اشتغال و استخدام بیش از 300 نفر در سال 1401 و تبدیل وضعیت 650 نفر از کارکنان شرکت ستاره سفیران به قرارداد شرکتی و ارائه خدمات یکپارچه با هدف افزایش توان عملیاتی و ارتقای سطح نیروی انسانی صورت پذیرفته است.

    10- شرکت بن‌رو  به عنوان واحد صنعتی نمونه سال 1401 در حوزه دستیابی به اهداف سلامت توسط دانشکده علوم پزشکی، ‌انتخاب شد.

    11- دستیابی به اهداف کیفی سال 1401در شاخص‌های سطح یک SVA و IVA و GMF3 از دیگر دستاوردهای این مجموعه است.

    افق‌های پیش‌روی شرکت بن‌رو

    فرصت‌ها و افق‌های پیش‌روی شرکت بن‌رو در سال 1402 بسیار وسیع و واقع بینانه است. گروه خودروسازی سایپا در راستای توسعه فعالیت‌ها،‌ برنامه افزایش تولید،‌ همکاری با خودروسازان خارجی،‌ تنوع در تولید و بهبود زیرساخت‌های مجموعه بن رو را هدف‌گذاری کرده است.

    1- توسعه محصول: برنامه‌ریزی برای تولید سه خودروی R7، وانت 251 و Z500 و مذاکره با سایر شرکت‌های خودروسازی خارجی با هدف تحقق تنوع سبد محصولی گروه خودروسازی سایپا و تامین نیاز بازار به خودروهای مجهز و مدرن در دستور کار این شرکت قرار دارد.

    2- توسعه زیر ساخت‌ها: شرکت بن‌رو در سال 1402 قصد دارد برای پاسخگویی به نیازهای مشتری در راستای تحقق سیاست‌های گروه خودروسازی سایپا، فرآیند تحویل مستقیم که شامل پلاک‌گذاری خودرو نیز می‌شود را با تاسیس اداره تحویل و توزیع در محل کارخانه محقق کند. همچنین بهره‌برداری از زمین مجاور شرکت بن‌رو که با تغییر کاربری امکان استفاده صنعتی خواهد داشت نیز از جمله برنامه‌های زیر ساختی این شرکت است.

    3- افزایش تولید: اقدامات لازم برای حفظ شرایط تولید پایدار و افزایش تولید تا 250 دستگاه در روز، اورهال کلی خط پی تی و ای دی، اجرای پروژه سیستم انتقال فلش آف سالن رنگ، اجرای پروژه فشار مثبت و استاندارد کردن گردش هوا و دمای سالن رنگ و PMR، اجرای سیستم بارگیری و تخلیه بدنه در قسمت پی تی و ای دی، اورهال کانوایر هوایی خطوط مونتاژ و خرید و نصب دستگاه دوم تنظیم زوایا و رول تست. در ضمن با احداث سالن رنگ جدید و برون سپاری رنگ آمیزی بدنه، سالن مونتاژ توان تولید 420 دستگاه در سه شیفت کاری را دارد.

    آدرس دفتر مرکزی:
    استان تهران ، کیلومتر 15 جاده قدیم کرج ، روبروی شرکت مگاموتور ، خیابان کرمانی ، شرکت بن رو
    تلفن: 9-66282588 (021)
    ایمیل: info@saipabonro.com
    14030101_0155699
    آدرس کارخانه :
    استان مرکزی ، شهرستان ساوه ، کیلومتر 7 جاده قدیم ساوه - سلفچگان ، شرکت بن رو
    تلفن: 3-42432601 (086)
    ایمیل: info@saipabonro.com

    کلیه حقوق این تارنما متعلق به شرکت بنیان توسعه صنعت خودرو (بــن رو) می‌باشد. © 1402